طرز پخت برنج محلی دورود

علی سلیمانی
علی سلیمانی

کشاورز دورودی حرفه‌ای در فناوری

طرز پخت برنج محلی دورود

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین روش پخت برنج ایرانی هستید که در آن قید شده باشد مثلا برنج را 1 ساعت خیس کنید 10 دقیقه بپزید؛ در این حالت با چالش‌های زیر مواجه هستید:

  • برای طرز پخت برنج علی کاظمی و طرز پخت برنج طارم محلی و … هر کدام یک دستور پخت نیاز است!
  • اگر زمان خیس خوردن کمتر یا بیشتر از زمان قید شده باشد زمان جوشاندن و دم کشیدن چقدر باید باشد؟

بنابراین برای اینکه هر نوع برنج ایرانی را بتوانید به صورت حرفه‌ای بپزید و بهترین نتیجه حاصل شود. چند اصل قید می‌شود که در نهایت با تجربه شما این روند رشد صعودی خواهد داشت.

توصیه برخی از کارشناسان تغذیه پخت برنج به روش دم پخت است.

برای تهیه برنج دم پخت اگر برنج تازه یا برنج همان سال است باید به ازای هر پیمانه برنج 1.5 پیمانه آبجوش و 1 قاشق چایخوری نمک اضافه کنید.

اگر برنج سال قبل و یا سال‌های قبل است و اصطلاحا برنج به اندازه کافی خوابیده برنج به نهایت کیفیت خود رسیده و میزان ری کرد آن افزایش می‌یابد.

برای برنج سال‌ قبل، باید برای پخت برنج دمی به ازای هر پیمانه برنج 2 پیمانه آبجوش و یک قاشق مربا خوری نمک اضافه کنید.

در دستور پخت برنج دمی، خیساندن برنج نیاز نیست و می‌توان ظرف برنج و آب و نمک را روی شعله قرار داد و دمای آن را در حدی نگه داشت که جوش‌های ریز بزند تا آب آن به صورت کامل تبخیر شود.

پس از اینکه آب برنج تبخیر شد دمکنی را روی قابلمه قرار دهید شعله را کم کنید و حدود 20 دقیقه بعد روی شعله ملایم برنج دم می‌کشد.

سپس نوش جان بفرمایید.

گروهی به دنبال طرز تهیه برنج دمی مجلسی هستند در این روش خیساندن برنج در آب جوش حدود نیم ساعت و آب ولرم حدود 1 ساعت توصیه می‌شود.

پس از اینکه برنج کاملا خیس خورد و ری کرد می‌توانید آن را روی شعله بگذارید شعله را زیاد کنید تا جوش بیایید و در دمای جوش شعله را روی متوسط قرار دهید تا آب آن کاملا تبخیر شود.

پس از اینکه آب آن تبخیر شد دمکنی را روی آن قرار دهید و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا کاملا دم بکشد و سپس در ظرف‌های زیبایتان بکشید و نوش جان کنید.

طرز تهیه برنج آبکش

برخی کارشناسان طب سنتی معتقدند در اثر آبکش کردن برنج ویتامین B1 موجود در آن از بین می‌رود و همچنین چون حرارت بیشتری می‌بیند قند بیشتری جذب کرده و برای افراد دیابتی مضر است.

طبق آموخته‌های طب سنتی طبع برنج دمی معتدل و طبع برنج آبکش سرد است. اما همانطور که همه ما می‌دانیم برنج آبکش ظاهر مجلسی‌تر و فریباتری دارد!

طرز پخت برنج ایرانی آبکش مجلسی

بهترین روش پخت برنج ایرانی مجلسی آبکش کردن آن است.

برای درست کردن برنج ایرانی آبکش ابتدا آن را بین 1 تا 2 ساعت خیس نمایید. برای خیساندن برنج، به ازای هر پیمانه برنج حداقل 2 پیمانه آب ولرم و 1 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید.

ظرفی که برنج را در آن خیس کرده‌اید باید حداقل 3 برابر حجم برنج جا برای ری داشته باشد. بعد از اینکه برنج کاملا خیس خورد و به نهایت ری کرد خود رسید آب باقی مانده در آن را خالی کنید.

برنج خیس خورده را در یک ظرف با حجم 2 برابر آن! ریخته، ظرف را با آب جوش پر کنید شعله اجاق گاز را بالا ببرید تا شروع به جوش زدن نماید.

وقتی برنج می‌جوشد کمی شعله را پایین بیاورید تا به صورت عادی قُل بخورد و بجوشد. اجازه دهید برنج آنقدر جوش بزند که بپزد.

چند دانه از برنج را بردارید اگر دانه‌ها برنج زیر دندانتان سفت و سخت هستند نباید برنج آبکش شود. اجازه دهید دانه‌های برنج در اثر جوشیدن نرم شوند.

  1. برنج نباید کاملا مغز پخت و له شود باید وقتی برنج اصطلاحا زنده است آبکشی شود
  2. یکی از علائم اینکه چه زمانی باید برنج آبکش شود اینست که برخی از دانه‌های برنج به سطح آب می‌آید
  3. برنج له شده چاره ندارد اما برنج اگر زنده‌تر باشد می‌توان فرآیند دم انداختن را طولانی‌تر کرد تا کاملا جا بیافتد

پس از اینکه دانه‌های برنج از حالت سختی و خامی خارج شد آن را آبکش کنید. هنگام آبکش کردن دقت کنید اگر سینک پر از آب برنج شود و برنج آبکش شده داخل آب باشد برنج له می‌شود.

می‌توانید ابتدا یک ظرف را وارونه کرده داخل سینک قرار دهید و آبکش را روی آن قرار دهید تا برنج آبکش شده درون آب سینک نباشد.

قابلمه‌ای که برای دم انداختن برنج در نظر گرفته‌اید روی اجاق بگذارید کمی روغن ته ان بریزید نان یا سیب زمینی که برای ته دیگ در نطر دارید را ته ظرف بچینید.

برنج آبکش شده را روی ته دیگ خود ریخته و به آن آب-روغن بدهید. دم کنی را روی آن بگذارید. شعله را در وضعیت متوسط تنظیم کنید.

نکته: آب روغن: نصف یک لیوان معمولی آب داغ که 1 قاشق غذاخوری روغن جامد در آن ریخته شده

صبر کنید تا بخار کند. بخار آب در اطراف دم کنی قابل مشاهده باشد. هدف اینست که ظرف کاملا داغ باشد. نصف لیوان آبی که در ظرف ریخته بودیم بخار کند و فرصت دم کردن برای برنج ایجاد شود.

بعد از مشاهده بخار آب شعله را کم کنید اما نه در حدی که بخار آب سرد شود؛ زیرا دم کشیدن با بخار آب اتفاق می‌افتد و اگر شعله خیلی کم باشد برنج دم نخواهد کرد.

نکته: شعله زیاد نباشد! شعله بالا سبب سوختن برنج می‌شود. شعله عادی برای دم کردن برنج حالتی است شعله خیلی کم باشد اما نه تا حدی که با فوت کردن شعله گاز خاموش شود!

زمان ریختن روغن روی برنج

بعد از اینکه برنج دم کشید به ازای هر 2 پیمانه برنج، 1 قاشق غذاخوری روغن (ترجیحا جامد) داغ کنید و اجازه دهید خوب داغ شود. مواظب باشید روغن نسوزد 🙂

قبل از کشیدن برنج در دیس و دقیقا پیش از سرو، روغن داغ را روی برنج بریزید. دقت کنید روغن را روی همه ظرف برنج بریزید تا مجبور نباشید برای رسیدن روغن به همه آن برنج را مثل حلیم هم بزنید!

هم زدن برنج بعد از پخت، برنج را خرد می‌کند. موقع کشیدن برنج در ظرف برنج را هم نزنید و با ملایمت از رو بکشید.

بهترین روغن برای پخت برنج

بهترین روغن برای پخت برنج و سایر غذاها، سالم‌ترین آن‌ها است! با توجه به اینکه عموما روغن‌های موجود در بازار صنعتی و مضر برای سلامت انسان هستند.

برای تهیه برنج روغن‌های طبیعی مانند روغن حیوانی محلی، روغن‌های گیاهی خالص مانند روغن کنجد، روغن زیتون و … توصیه می‌شود.

روغن‌های طبیعی عموما عطر بالایی دارند و بر رایحه سایر مواد غذایی غالب است و این امر با مزاج عموم مردم سازگار نیست بنابراین از بین روغن‌های صنعتی روغن جامد انتخاب بهتری برای برنج است.

طرز تهیه برنج آبکش بدون خیساندن

در روش پخت برنج آبکش اولین دستور، خیساندن برنج است ولی گاهی فرصت کافی برای خیس کردن برنج نداریم در این شرایط اگر حتی امکان 15 دقیقه خیساندن برنج را دارید اینکار را انجام دهید.

خیساندن برنج نه تنها در قد کشیدن برنج تاثیر مستقیم دارد کمک می‌کند برنج پخت کمتری ببرد و زودتر بپزد ولی پختن برنج بدون خیساندن هم مشکلی ایجاد نمی‌کند تنها باید زمان بیشتری برای پخت صرف کنید.

مدت زمان پخت برنج

برنج خیس خورده 20 تا 25 دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد.

در برنج دمپخت اگر برنج از قبل در آب-نمک خیسانده نشده زمان بیشتری برای پختن و تبخیر آب نیاز است. در برنج آبکش نیز اگر برنج از قبل خیس نخورده زمان پختن برنج طولانی‌تر است.

2 پاسخ

  1. پخت برنج که خیلی آسون هست برنج رو توی ظرف میریزی انقد آب میریزی که یک بند انگشت آب روی برنج باشه بعد هم میذاری روی شعله نمک و روغن هم به میزان لازم اضافه میکنی میذاری دم بکشه دیگه این کاری داشت؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *